Filmfestival Oostende verplaatst: van 4 tot 12 maart

ffo

Een indrukwekkende internationale selectie, met onder meer de Gouden Leeuw van Venetië en de winnaar van de Grand Prix in Cannes, en een verzameling Vlaamse (co)producties bezorgen Oostende een uitermate sterk programma.
Bovendien kan Koen De Bouw zijn Masterschap over Filmfestival Oostende (FFO) eindelijk op zich nemen. Zoals het een FFO-Master betaamt, kreeg De Bouw zeggenschap over zijn eigen filmparcours. Hij doopte zijn eclectische Masterselectie ‘Going Mental’ en wil vooral de aandacht vestigen op het belang van mentale gezondheid.

EERSTE TITELS BEKEND
Eindelijk maakt de Koningin der Badsteden zich op voor de eerste wintereditie van Filmfestival Oostende. De eerste titels voor de 14e editie van FFO kondigen opnieuw een veelzijdig programma aan, waar publiek en filmprofessionals elkaar terug kunnen ontmoeten.

Peter Craeymeersch, Artistiek Directeur FFO:
“We kijken er enorm naar uit om cinema opnieuw samen te beleven en te vieren en zowel het publiek als de (Vlaamse) filmwereld te verwelkomen in Oostende voor de eerste wintereditie. In 2022 kunnen we eindelijk uitpakken met onze nieuwe competities COOP!, waarin we Belgische en Nederlandse coproducties centraal stellen, en SOON!, waarmee we jong filmtalent, die een eerste of tweede langspeler maken, in de kijker willen zetten. Met onze eerste titels lichten we een tipje van de sluier van een veelbelovend en gevarieerd programma met debuutfilms, premières van nieuwe Vlaamse films, en nieuw werk van befaamde internationale regisseurs. We zijn ons natuurlijk bewust van de huidige coronamaatregelen en met ons hele team zullen we er alles aan doen om iedereen veilig te ontvangen op ons filmfestival. We hebben ervoor gekozen om het festival te laten plaatsvinden, omdat we beseffen dat collectieve cultuurbeleving belangrijk en noodzakelijk is, niet enkel als ontspanning of afleiding, maar ook om sociaal isolement tegen te gaan. Bovendien willen we de filmsector, die het de afgelopen maanden al hard te verduren kreeg, opnieuw een hart onder de riem steken.”

De eerste titels van Filmfestival Oostende zijn al meteen een streling voor het oog. Deze films maken immers deel uit van de LOOK!-competitie, waarin visueel sterke verhalen geselecteerd worden. In 'One Second' brengt Zhang Yimou met het ontroerende verhaal van een man die hopeloos op zoek is naar een bepaalde filmrol een nostalgische ode aan cinema. 'L'événement' van Audrey Diwan, een abortusdrama naar het gelijknamige boek van Annie Ernaux, mocht dan weer de Gouden Leeuw in ontvangst nemen op het filmfestival van Venetië. In het weelderige kostuumdrama 'Mothering Sunday' van Eva Husson tonen Colin Firth, Olivia Colman, Josh O'Connor en revelatie Odessa Young wat ze in huis hebben. FFO lost ook al de eerste titels uit de splinternieuwe COOP!- en SOON!-competities. Voor COOP!, de competitie waarin Belgische en Nederlandse coproducties bekroond worden, is dat 'Rien à foutre', een Belgisch-Franse komedie met Adèle Exarchopoulos. In de SOON!-competitie, waar debuutfilms en tweede features aan bod komen, wordt de spits afgebeten door de Noord-Macedonische Oscarinzending 'Sisterhood', een intrigerende film van Dina Duma, over een toxische vriendschap.

Verder kan je naar Oostende afzakken voor enkele spraakmakende avant-premières, zoals de Spaanse Oscarinzending 'The Good Boss' met Javier Bardem als een charmante maar geniepige werkgever en de Finse Oscarinzending 'Compartment N°6' van Juho Kuosmanen, waarin twee volslagen vreemden een treincoupé delen. Of de ambitieuze en anarchistische biopic 'Miss Marx', over het tumultueuze leven van de jongste dochter van de Duitse denker. De in 2020 overleden componist Ennio Morricone wordt gevierd met de documentaire 'Ennio: The Maestro'.

Reeds sinds haar eerste editie in 2007 heeft FFO ook aandacht voor televisiereeksen. Met veel enthousiasme kunnen we de nieuwe reeks van Tom Lenaerts en Paul Baeten Gronda, het duo achter 'Over water', in Oostende in première laten gaan. De psychologische thrillerreeks 'Twee zomers' kan rekenen op een Vlaamse sterrencast met aan het hoofd niemand minder dan FFO-Master Koen De Bouw.

MASTER KOEN DE BOUW KIEST VOOR THEMA 'GOING MENTAL'
Dit jaar mocht Koen De Bouw al gastheer zijn van de FFO Nights, maar in januari begint het echte werk. Als thema schuift De Bouw mentale gezondheid naar voor, omdat dit onderwerp nu meer dan ooit alle aandacht nodig heeft:
“Het thema dat mijn filmselectie bepaalt, heb ik 'Going Mental' genoemd. 'Going Mental' kan slaan op jezelf volledig verliezen in je passie, jezelf helemaal geven. Dat kan iets heel moois zijn, maar toch is het ook belangrijk dat we voor onszelf blijven zorgen. Tijdens de periode die we met z’n allen aan het doorstaan zijn, kan je nu eenmaal niet om het belang van mentale gezondheid heen. Met dit thema wil ik dan ook graag beide keerzijden belichten.”

Koen De Bouw verzamelde enkele staaltjes theatrale, poëtische maar vooral troostende en helende cinema. Zijn selectie beslaat enkele decennia en bevat klassiekers als 'Una giornata particolare' (1977) en 'Der Himmel über Berlin' (1987), maar ook recentere meesterwerken zoals 'Beautiful Boy' (2018) van onze eigen Felix van Groeningen.

“Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om enkele van mijn persoonlijke favorieten op het programma te zetten: films die mij voor een deel gevormd hebben en die ik graag nog eens zou terugzien op het grote scherm. Ook enkele films die ik zelf nog niet gezien heb, maar waar ik wel heel hard naar uitkijk, haalden de selectie. Ik heb de afgelopen jaren heel hard gewerkt en een van de gevolgen is natuurlijk dat er weinig tijd overblijft voor een avondje cinema. Het derde luik van mijn selectie bestaat uit films waarin mentale gezondheid sterk aan bod komt, al vind ik eigenlijk dat dit thema verweven zit in elke goede film.”

TITELS

LOOK!-competitie

One Second (2019) van Zhang Yimou, China
L'Événement (2021) van Audrey Diwan, Frankrijk
Mothering Sunday (2020) van Eva Husson, Verenigd Koninkrijk

COOP!-competitie

Rien à Foutre (2020) van Emmanuel Marre & Julie Lecoustre, België/Frankrijk

SOON!-competitie

Sisterhood (2021) van Dina Duma, Macedonië/Kosovo/Montenegro

Avant-premières

The Good Boss (2021) van Fernando León De Aranoa, Spanje
Miss Marx (2020) van Susanna Nicchiarelli, Italië/België
Compartment N°6 (2021) van Juho Kuosmanen, Finland/Duitsland/Estland/Rusland
Ennio: The Maestro (2020) van Giuseppe Tornatore, Italië/Frankrijk/China/Japan
Twee Zomers (2022) van Tom Lenaerts & Brecht Vanhoenacker, België

Masterselectie

Abel (1986) van Alex van Warmerdam, Nederland
Beautiful Boy (2018) van Felix van Groeningen, Verenigde Staten
Der Himmel über Berlin (1987) van Wim Wenders, Duitsland/Frankrijk
Head To Head (2020) van Herwig Ilegems, België
Ik schilder met schilders (2019) van Jacques Servaes, België
King Kong (1976) van John Guillermin, Verenigde Staten
Spirited Away (2001) van Hayao Miyazaki, Japan
Una giornata particolare (1977) van Ettore Scola, Italië

WAT MET COVID-19?
FFO zal in nauw overleg met de festivallocaties een coronabeleid uittekenen dat een veilig festivalbezoek zal garanderen. Wijzigende overheidsmaatregelen worden nauwkeurig opgevolgd, toegepast en bijgestuurd waar nodig.

www.filmfestivaloostende.be 
Volg Filmfestival Oostende op Instagram - Facebook - Twitter - YouTube - TikTok

FFO - Filmfestival Oostende
Van 4 tot 12 maart 2022
Diverse locaties, Oostende