RYD lanceert taartje dat levens kan redden

ryd

Waarom rijden we heel voorzichtig als we eten naast ons hebben staan, maar nemen we risico’s als we passagiers vervoeren? Uit onderzoek blijkt dat 87% van alle Belgische autobestuurders die voedsel op de passagierszetel vervoert, voorzichtiger rijdt. Een fenomeen om even bij stil te staan. En daarom lanceren Responsible Young Drivers Vlaanderen vzw en Renault Belux de « Safety Cake ». Een taartje dat speciaal is ontworpen om automobilisten te confronteren met hun rijgedrag. Een sensibiliseringscampagne om veiliger verkeer op een originele manier te promoten en roekeloos rijgedrag op een positieve manier aan te kaarten.

#TreatYourFriendsLikeACake
Passen automobilisten hun rijgedrag aan als ze eten vervoeren op de passagierszetel? Zoals bijvoorbeeld een pizza, meeneemchinees of een taart? Een enquête door iVOX[1] zegt van wel. Uit hun onderzoek blijkt dat als Belgische autobestuurders met voedsel op de passagierzetel rijden, 87% van hen voorzichtiger rijdt. 

Daarom ontwikkelden Responsible Young Drivers Vlaanderen en Renault België-Luxemburg samen de Safety Cake. Een fragiel gebakje dat onmiddellijk impact heeft op het rijgedrag van de automobilist. Liesje De Rijcke, coördinatrice van Responsible Young Drivers Vlaanderen: « Het is toch vreemd dat we ineens voorzichtiger gaan rijden als we zoiets als een taart vervoeren. En de iVOX enquête bevestigt dit met grote cijfers. Met de Safety Cake kunnen we op een heel herkenbare manier een krachtige boodschap sturen. Hopelijk staat iedereen zo nog eens stil bij zijn eigen rijgedrag. »

De gedachte achter de campagne is simpel: als we voorzichtiger zijn als we een we een taart vervoeren, kunnen we dat ook wanneer we passagiers meenemen. Met de hashtag #TreatYourFriendsLikeACake, nodigen Responsible Young Drivers Vlaanderen en Renault dan ook alle autobestuurders uit om evenveel zorg te dragen voor hun vrienden als voor een taartje.

Een boodschap zonder te moraliseren 
Met de Safety Cake willen we in de eerste plaats een belangrijke boodschap sturen naar zoveel mogelijk mensen. Liesje De Rijcke voegt daaraan toe: « Met de Safety Cake willen we de verkeersveiligheid op een originele en positieve manier naar voor brengen. Wij willen niet moraliseren of met de vinger wijzen. Met een positieve boodschap hopen we de automobilist eraan te herinneren dat een passagier even fragiel is als een taartje. »

Een allesbehalve technologische innovatie
Dankzij de technologie zijn onze wagens veiliger dan ooit. Toch zijn de meeste verkeersongevallen nog steeds te wijten aan menselijke fouten. Karl Schuybroek, Communication Director bij Renault Belux: « We hechten veel belang aan de veiligheid van onze wagens. Maar zelfs met de veiligste auto, kan er altijd iets gebeuren dat onze aandacht afleidt en een ongeval veroorzaakt. Daarom is sensibiliseren rond het rijgedrag zo belangrijk. Door mensen bewust te maken, zonder te moraliseren, dat veilig rijgedrag iets is dat ons allemaal aanbelangt. En dat lukt alleen met een duidelijke boodschap die blijft hangen en een directe impact heeft op ons rijgedrag. »

De Safety Cake is een innovatie die het rijgedrag van de automobilist wil veranderen, maar is alle behalve technologisch. Ontdek de crash test in de volgende video:

Op www.safetycake.be staat het recept om veilig te rijden.

ryd