Single: Sterker dan je denkt - Dyde

dyde

Met 'Sterker dan je denkt' verdiende ze haar plaats in de Halve Finales van deze wedstrijd waar ze op 18 mei in zaal Tivoli Vredenburg haar kansen verdedigt. 
Spannend, want iconen als Junkie XL, Brainpower, Typhoon, Eefje de Visser en WIES hebben al eens dé Grote Prijs van Nederland gewonnen.

Dyde schrijft over haar nieuwe single ’Sterker dan je denkt’: Sterker dan je denkt is niet zomaar een liedje. Ik ben op een missie maar ik heb jullie hulp nodig!

Reactie op Tiktok: ‘Het is zeker niet zomaar een liedje, het is een liedje die mensen door de moeilijkste zwartste periode heen trekt. Een liedje dat veel meer waard is dan een liedje’

Ik schreef ‘Sterker dan je denkt’ nadat ik een gesprek had met jongerenwerker Katie Jayne. Zij vertelde me dat er veel jongeren kampen met het gevoel niet gezien te worden en heftige depressieve gevoelens. Ze zei: hoe mooi is het dat als zij ’s nachts niet kunnen slapen, ze dit liedje hebben om zich iets minder alleen te voelen. Ik ging vastberaden aan de slag om de boodschap te vertalen naar dit liedje: je bent niet alleen en je bent Sterker dan je denkt. 
Vrij onwetend postte ik een stukje van het liedje op TikTok. Wat toen gebeurde was bizar. De enorme hoeveelheid reacties en privé berichtjes die dit losmaakte opende mijn ogen. Inmiddels kreeg het nummer op TikTok meer dan 427K views.

Er zijn ZO veel (jonge) mensen die deze boodschap nodig hebben. Maar ook zoveel mensen die zich gesteund voelen door dit liedje en die aangeven hier kracht uit te halen als het even niet gaat (zie foto). Dit gaf mij extreme motivatie: als ik iets kan maken wat andere mensen kan helpen, dan moet Ik er mijn missie van maken om dit op zoveel mogelijk plekken te krijgen toch?

Ik benaderde 113 zelfmoordpreventie. Met hun ga ik samenwerken om deze boodschap zoveel mogelijk te verspreiden door o.a. een landelijke campagne en minidocumentaire. Maar Radio & Spotify, I need you. Help mij alsjeblieft om de mensen die dit nodig hebben te bereiken, want het zijn er ontzettend veel. En ze hebben het hard nodig. 
Naast deze samenwerking heb ik al meerdere vreemde plekken gekozen om het nummer te zingen om aandacht te vragen voor de boodschap: een volle trein, bus, centraal stations van o.a. Utrecht, Den Bosch, Breda. Alles om de boodschap en het nummer te verspreiden. Maar dit is pas het begin.

Ook wilde ik iets bijzonders doen voor de cover. Ik vroeg op TikTok een foto in te sturen als je je verbonden voelde met het liedje zodat ik die op de cover voor Spotify kon plaatsen. Dit om te laten zien: je bent niet alleen! Meer dan 150 mensen stuurden een foto in (nog voordat het nr uit is!). Als je inzoomt op de foto zie je dat hij eigenlijk bestaat uit allemaal kleine fotootjes. Dit laat zien hoe hard dit liedje nodig is. Ik hoop daarom heel erg dat jullie me met mijn missie willen helpen door het nr in playlists te plaatsen. Want samen kunnen we met muziek een hoop bereiken.