Album: Souvenirs - Dennis van Aarssen

souvenirs

Met drie tv-shows in Duitsland, wat kerstconcerten op Nederlandse bodem én een nieuwe tournee in 2026 gaat het bijzonder goed met Dennis van Aarssen, de Nederlandse crooner die onlangs zijn vijfde studioalbum ‘Souvenirs’ uitbracht. Ook in Vlaanderen is de 31-jarige selfmade-man, die zijn muziek uitbrengt in eigen beheer, bijzonder populair. Na de succesvolle concerten in de Arenbergschouwburg en een doortocht in De Zevende Dag’ kwam zijn album ‘Souvenirs’, na één week release, ook al binnen in de Ultratop 50 van de Jazz-albums.

‘Souvenirs’ bestaat uit 12 nummers, inclusief de originele titelsong en een meesterlijke versie van de Harry Styles-klassieker ‘Watermelon Sugar’, aangevuld met klassieke jazzstandards. “Het zijn allemaal muzikale souvenirs die ik op verschillende momenten in mijn leven heb verzameld. Elk nummer heeft voor mij een bijzondere betekenis”, vertelt de crooner. Maar er is meer. Dennis van Aarssen heeft een duidelijke missie: “Ik zie het als mijn roeping om jazzmuziek bij een breed en divers publiek te brengen en de nalatenschap van de grote crooners levend te houden. ‘Souvenirs’ is mijn manier om dat te doen”

Sinds Dennis van Aarssen in 2019 ‘The Voice of Holland’ won, richtte hij zich vooral op het schrijven, opnemen en uitbrengen van eigen werk. Met dat originele materiaal, dat hij onder meer samen creëerde met de gerenommeerde pianist en componist Jeff Franzel en tekstschrijfster Maria Christensen, won hij twee prestigieuze Edison Jazz Awards en trad hij op in België, Duitsland, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Toch speelde het idee om een album met jazzklassiekers op te nemen al sinds 2019 door zijn hoofd. “Mij werd toen aangeraden om eerst te focussen op eigen nummers. Dus dat heb ik gedaan. Mijn eerste vier albums bestaan uit originele songs. Maar nu voelt het moment juist om die liedjes op te nemen waar ik altijd van heb gehouden, waarmee ik ben opgegroeid en die voor mij een persoonlijke betekenis hebben. Het leven is een reis, en onderweg verzamel je muzikale souvenirs. Ik draag deze nummers altijd met me mee, en het is geweldig om ze nu eindelijk zelf uit te brengen.”

Viraal 
Naast zijn persoonlijke liefde voor het repertoire is ook Dennis’ missie om de muziek van de grote crooners levend te houden een belangrijke drijfveer achter dit album. “Dat is precies wat Robbie Williams met ‘Swing When You’re Winning’ voor mij deed in 2001. In het begin dacht ik dat al die liedjes van hem waren. Tot ik online ging zoeken en oude opnames en legendarische albums ontdekte. Zo heb ik ontzettend veel prachtige muziek leren kennen. Als ik datzelfde gevoel kan overbrengen aan een jong publiek - al is het maar bij een handvol mensen - dan is dat iets heel bijzonders. Ik heb 700.000 volgers op TikTok en 300.000 op Instagram. Meer dan 65% van mijn Spotify-luisteraars is jonger dan 35. Ik bereik dus een jong publiek. Op mijn vorige, vierde studioalbum ‘Just Call It Love’ stond ‘She’ van Charles Aznavour. De video’s waarin ik dat nummer zong, gingen meteen viraal.”

Authentiek en puur 
Hoewel de meeste nummers op ‘Souvenirs’ bekende jazzklassiekers zijn, klinkt het album verrassend fris en eigentijds. Waar zijn vorige album ‘Just Call It Love’ vooral intiem en subtiel was, werkte Dennis dit keer met 27 studiomuzikanten en koos hij voor rijke, grootse orkestraties. Het resultaat is een collectie die de klassiekers eert, maar toch onmiskenbaar zijn eigen stempel draagt. “Onze aanpak verschilde per nummer. Neem ‘Feeling Good’ van Nina Simone of Michael Bublé. We gingen met de band - stuk voor stuk geweldige muzikanten - zitten en improviseerden tot we iets nieuws vonden. De drummer begon met een energieke groove, en het werkte meteen. Je voelde de spanning en het plezier in de ruimte. Bij andere nummers, zoals ‘My Way’, bleven we juist dicht bij het origineel. Dat lied is zó krachtig en oprecht dat het geen heruitvinding nodig heeft.”
“Het zijn natuurlijk klassieke nummers, maar ze moeten wel klinken alsof ze thuishoren in het heden. Ik probeer ze te brengen met een jonge, frisse energie, omdat ik geloof dat dat zowel mijn generatie als anderen aanspreekt. Het moet authentiek blijven. Het draait allemaal om puurheid en eerlijkheid - dat is essentieel om deze muziek met waardigheid te brengen.”
Dennis stelde de uiteindelijke songselectie zelf samen: “Ik vroeg mijn fans en volgers welke nummers volgens hen op het album moesten komen. Honderden mensen reageerden met suggesties. Ik keek ook naar welke video’s op mijn sociale media het meest werden bekeken. ‘My Way’ haalde meer dan een miljoen views, en ‘Can’t Help Falling In Love’van Elvis Presley was een andere favoriet. Die feedback gebruikte ik als leidraad, maar de uiteindelijke keuze was volledig de mijne.”

Concerten 
Naast het album en de geplande singles keert Dennis van Aarssen terug naar de theaters en clubs in Nederland met zijn nieuwe tour ‘Keep The Great Crooners Alive’. “Ik zie dit als mijn persoonlijke missie binnen de muziek. Toen ik in 2018 meedeed aan ‘The Voice’, stelde ik mezelf voor met de woorden: ‘Ik ben Dennis van Aarssen, ik lijk op Harry Potter en ik wil jazzmuziek terugbrengen naar Nederland.’ Natuurlijk bestond jazz hier al, maar ik bedoelde: jazz terugbrengen naar de grote podia, zodat het weer door een breed publiek wordt omarmd. Iedereen kent liedjes als ‘New York, New York’, ‘That’s Life’ of ‘Everybody Loves Somebody’, maar om de een of andere reden hoor je ze nauwelijks nog. Daar begon de missie. Het publiek stemde massaal op mij, en ik won de show. Toen wist ik: hier zit iets dat gewoon weer een duwtje nodig heeft. Michael Bublé vult moeiteloos arena’s. Dus zeg niet dat er geen publiek is voor deze muziek, of dat ze niet cool of niet relevant is. Dit is tijdloze muziek die elke generatie raakt.”

Vlaanderen
Deze maand komt Dennis van Aarssen naar Vlaanderen om promotie te maken voor dat nieuwe album ‘Souvenirs’. Het is ook de maand waarin hij in eigen land, met de bigband, nog enkele kerstconcerten doet en nummers laat horen uit zijn eigen kerstalbum ‘Christmas When You’re Here’. Volgend jaar wil hij ook in ons land weer op de podia staan. 

Meer info over Dennis van Aarssen en zijn nieuwe studioalbum ‘Souvenirs’ vind je op https://www.dennisvanaarssen.com

Het album ‘Souvenirs’ van Dennis van Aarssen is nu digitaal beschikbaar.

Dennis van Aarssen /// Souvenirs - track by track

Feeling Good – Nina Simone/Michael Bubble 
“Mijn grote inspiratie was Robbie Williams' Swing When You're Winning. Dat liveconcert in Royal Albert Hall is voor mij nog steeds één van de grootste dingen ooit. Toen ik dat had gezien wist ik; dit wil ik later doen. Via Robbie Williams op YouTube, kwam ik uit bij Michael Bublé live at Madison Square Garden. Hij opende daar met Feeling Good en ik kende dat liedje helemaal niet. Maar ik was gelijk verkocht. Jonge, frisse gast, die gewoon met verve dat liedje aan het zingen is. Alsof het zijn eigen liedje is. Dat probeer ik nu ook op mijn manier te doen.“

Can't Take My Eyes Of You – Frankie Valli 
“De lievelingsfilm van mijn broer was 10 Things I Hate About You. Heath Ledger zingt daarin dat liedje terwijl hij achternagezeten wordt door de beveiliging. Dat was mijn eerste kennismaking met dat liedje. Dit is gaaf, dit is mooi. Ik zing het tijdens mijn concerten. Op TikTok en Instagram reageren mensen heel goed op dat liedje. Om wat het nu teweegbrengt als ik het live zing, dacht ik, dit moeten we gewoon op het album zetten.”

Souvenirs – Dennis van Aarssen original 
“Eigenlijk een beetje geïnspireerd op Robbie Williams - Swing When You're Winning, waarop ook één eigen liedje van hem staat: I Will Talk and Hollywood Will Listen. Een liedje dat totaal niet op dat album past eigenlijk. Ik vertelde René van Mierlo, met wie ik liedjes schrijf, over mijn project. En over mijn missie; ‘keep the great crooners alive’. Het verhaal over mijn muzikale souvenirs die ik in mijn leven heb opgepikt en nu dus bundel op een album. Dat verhaal is dus het verhaal van dit eigen liedje. Het hoort er gewoon bij. Sterker nog; dit moest de titeltrack worden, want Souvenirs is precies het verhaal van dit album.”

Don't Stop The Music – Rihanna/Jamie Cullum 
“Jamie Cullum, ook een grote held, heeft dat liedje van Rihanna zich helemaal eigen gemaakt. Hij bewijst dat als een liedje goed is, het ook in een uitgeklede versie werkt. Dus ook als je puur naar de tekst gaat luisteren en het helemaal terugbrengt naar de basis. Ik vind het zo gaaf om te zien dat je een bestaand liedje naar een totaal andere plek kunt brengen. Het is eigenlijk een ander origineel.”

Something Stupid – Frank Sinatra/Robbie Williams 
“Robbie Williams zong dat met Nicole Kidman destijds. Ik denk dat ik zeven jaar was en we in de auto naar Spanje reden en dat album Swing When You’re Winning grijs draaiden. En dat dit het liedje is wat we het meest gedraaid hebben. Het is een van mijn favoriete tracks van dat album. Ik wil daar dan vervolgens voor Souvenirs wel mijn eigen twist aangeven. Ik heb aan mijn arrangeur een meer uptempo, wat meer swingende variant gevraagd zodat we het op mijn manier toch ook weer een nieuw liedje maken. Live werkt dit nummer zo ontzettend goed. Dit is een versie die niemand anders nog zo gedaan heeft. Het is een eerbetoon aan Frank Sinatra en aan Robbie Williams. Dus voor mij ook weer een van de liedjes die niet mocht ontbreken. “

One For My Baby – Frank Sinatra. 
“Terug naar de basis. Een zanger en een pianist die samen een liedje maken. Zo ontzettend mooi hoe dat geschreven is, hoe dat gespeeld wordt. Het is een van mijn favoriete liedjes om live te spelen omdat het zo puur en zo mooi is. In mijn eerste tour vroeg ik mensen altijd hun ogen dicht te doen en zich in te beelden dat ze in New York in een kroeg waren en dat hun hart net gebroken was. Dan komt het nog veel harder binnen.”

Everybody Loves Somebody – Dean Martin 
“Dean Martin is niet per se een heel groot zanger, veel meer een entertainer. Geen lange, harde uithalen, geen bijzondere dingen, maar allemaal heel klein, intiem, vooral heel charmant, laid-back en nonchalant. Op YouTube staat een concert dat ik wel honderd keer gezien heb en dat afgesloten wordt met een uptempo versie van Everybody Loves Somebody. Dit blijkt dus gewoon keihard te kunnen swingen. En omdat die uptempo versie er verder niet is, dacht ik, dan maak ik ‘m wel. Het is een van mijn favoriete tracks van het album geworden.”

I Can't Help Falling In Love – Elvis Presley 
“Dit was ook een track die op TikTok echt door het dak ging. Miljoenen views. Ik heb hem ook wel eens gedaan met een groot amateurorkest en dat arrangement was groots. Grootser dan elke live-uitvoering die ik ken van Elvis zelf. In eerste instantie wilde ik het ook zo op mijn plaat hebben. Een grote uitvoering met knallende blazers, grote apotheose. Maar de arrangeur zei, vind je het goed als ik hem heel klein maak? Dus het nummer is uiteindelijk heel klein en zo ontzettend mooi geworden.”

Accentuate The Positive – Bing Crosby/Johnny Mercer/Aretha Franklin 
“Ik denk voor velen de minst bekende track op het album. Deze muzikale souvenir heb ik opgepikt bij mijn favoriete videogame Fallout. Het speelt in een post-apocalyptische wereld, na een nucleaire oorlog. Het verhaal is dus dat er ergens in de jaren 50, 60 de bommen zijn gevallen. En 200 jaar later is de muziek die overgebleven is, uit de jaren 40, 50, 60. Dus je kan die wereld ontdekken en daarbij de radio aanzetten. Dan hoor je prachtige liedjes van de Inkspots, Johnny Mercer, Bing Crosby, Andrew Sisters, Ella Fitzgerald, Frank Sinatra en Dean Martin. Al mijn grote helden. Een van de liedjes is Accentuate The Positive in de uitvoering van Bing Crosby. Ik vind het zo'n gaaf liedje, ook omdat de boodschap super positief is.” 

Watermelon Sugar – Harry Styles 
“Geen crooner maar wel een absolute wereldster. Er is wel een parallel tussen Robbie Williams en Harry Styles. Komt ook uit een boyband en solo succesvoller dan de boyband. Dit is ook een liedje dat zich live ontwikkeld heeft. Voor de clubs wilde ik een liedje dat goed in een bigband-jasje zou passen en waarmee we het dak eraf zouden kunnen blazen. She Can Make The Rain Go, een origineel liedje van mijzelf, zit eigenlijk op hetzelfde akkoordenschema op precies hetzelfde tempo als Watermelon Sugar. Dus we hebben toen in die clubtour die twee liedjes aan elkaar gelast en dat werkte super goed. Het is een gaaf liedje, dat ook in de bigband uitvoering mega goed werkt.”

My Way – Frank Sinatra 
“Ik zing het al jaren live. Vroeger ook al. Kwamen mensen naar me toe en zeiden, dit hoor jij niet te zingen, je bent veel te jong. En soms zeggen mensen dat nog steeds. Als je 60 bent moet je terugkomen, dan mag je het zingen. De eerste zin is: ‘and now the the end is near’, is in mijn geval natuurlijk nog niet van toepassing. Ik ben nu 31 en als ik 60 jaar ben is die tekst relevanter. Daarom heb ik het altijd gezongen vanuit het perspectief van mijn vader. Dit was het enige liedje waarmee ik het allemaal af kon sluiten. Niet alleen als een ode aan mijn vader maar ook aan de allergrootste crooner, wat mij betreft de grootste artiest allertijden, Frank Sinatra.”

'Souvenirs', het nieuwe album van Dennis van Aarssen, kan u HIER beluisteren op alle grote streamingplatformen.