Het Belgische biofase lanceert nieuwe producten van avocadopitten

biofase

Dat we aan de zesde massa-extinctie uit de geschiedenis bezig zijn, schreven we al in een vorig persbericht, maar de huidige SARS-CoV-2-epidemie heeft de statistieken richtingen doen uitgaan die lang niet iedereen had verwacht: aan de ene kant is er minder vervuiling omwille van de verkeersluwte die her en der tijdens lockdownperiodes is ontstaan, aan de andere kant lijken we met z’n allen nog meer plastic te gebruiken dan ooit.

Natuurlijk zijn er ook nog meer vervuilende materialen; het mag dus duidelijk zijn dat er geen enkele manier meer is om het gebruik van niet-recycleerbare voorwerpen te blijven verantwoorden. Sommige landen hadden zich al geëngageerd om tegen 2021 meer ecologisch te werk te gaan en vele naties hebben beloofd om tegen 2025 geen (niet-recycleerbaar) afval meer te produceren of om dan enkel nog volledig herbruikbare, recycleerbare, of composteerbare verpakkingen te gebruiken. Helaas heeft COVID-19 roet in het eten gegooid: de lage fossiele brandstofprijzen, de verstoorde recyclageketens en het toegenomen aandeel van eenmalig te gebruiken verpakkingen dreigt ons allemaal nog meer problemen te bezorgen. 

Er is echter ook goed nieuws: zo is er meer bewustwording rond de milieuproblematiek, zetten steeds meer bedrijven in op andere materialen, en worden er ook meer giffen uit onze voedselverpakkingen geweerd. Het is ook niet voor niets dat het Circular Economic Action Plan 2.0 van de Europese Commissie een hoeksteen van de European Green Deal mag genoemd worden.

Biofase maakt als bedrijf deel uit van een essentiële wereldwijde beweging die niet alleen maar de ecologische voetafdruk beoogt kleiner te maken, maar dat ook wil doen met kwalitatief hoogwaardige topproducten die de consumenten tot aanschaf motiveren omwille van veel meer dan enkel hun lage milieu-impact. Innovatie, creativiteit en het verlangen naar een betere toekomst zijn dan ook waarden die Biofase hoog in het vaandel draagt.

Biofase
Om het bestek, de borden, de verpakkingen, en de rietjes van Biofase te ontwikkelen, wordt er beroep gedaan op avocadopitten. Daarvoor moet je in Mexico zijn, waar men omwille van de populariteit van avocado met een gigantisch probleem zit: 45% van de productie situeert zich in het land van de sombrero.

Door avocadopitten te gebruiken die anders bij het afval zouden terechtkomen, probeert Biofase bij te dragen tot het ontlasten van de milieucrisis, maar daar stopt het niet; de alternatieven van Biofase bieden immers tal van voordelen.
- Maakt gebruik van agrarisch afval en niet van, bijvoorbeeld, aardappelen of maïs
- Gepatenteerde en dus ook betrouwbare technologie
- Veel steviger dan andere alternatieven omwille van de verbinding tussen biopolymeren van avocado en synthetische organische verbindingen
- Structuur blijft behouden, zelfs bij warme dranken of warm eten
- Beduidend goedkoper dan glas of metaal
- Moet niet achteraf gereinigd worden
- Ontbindt binnen het jaar op volledig natuurlijke wijze en zonder de behandeling die vele andere stoffen wél nodig hebben onder de grond

Dat ook onze horeca zich zelfs tijdens deze coronatijden wilt inzetten om milieuvriendelijk te werk te gaan, toon zich in het feit dat er binnen nauwelijks 1 jaar tijd reeds in meer dan 1.500 horecazaken producten van Biofase worden gebruikt.

Assortiment & beschikbaarheid
Vanzelfsprekend richt Biofase zich op de horeca, bedrijven en organisaties, maar de bestekken, rietjes, borden, en verpakkingen zullen ook binnenkort beschikbaar voor de gewone consument. Ook de takeawaysector, die momenteel een ongeziene groei kent, haalt heel wat voordeel uit het gebruik van de emballage van Biofase. Die is namelijk heel wat steviger en consistenter van structuur dan de flinterdunne kartonnen doosjes of het papier waar nu jouw eten doorgaans in aangeleverd wordt, terwijl verpakkingen die schadelijk zijn voor het milieu al helemaal niet meer hoeven gebruikt te worden.

Meer info & contact
Meer info vind je op www.biofase.be en www.facebook.com/biofasebenelux